logo

Aftenpostens korstog fortsetter

nye t-banen

Jeg burde kanskje ikke bli oppgitt over at Aftenposten nok engang publiserer en ̩nsidig artikkel ang̴ende graffiti, men jeg blir det n̴ alikevel. Avisen vinkler sine graffitisaker i ̩n retning uavhenging av sak, og deres kilder og intervjuobjekter er stadig de samme; mennesker som ikke har satt seg inn i graffiti Рverken fakta-messig eller som et samfunnsproblem og subkultur.

I dagens utgave tar de for seg den noe grove ramponeringen av de nye t-bane vognene, og slÃ¥r tilogmed fast at; “…taggerne tilsetter en form for syre i sprayboksene som gjør det veldig vanskelig Ã¥ fÃ¥ av.” Trur de virkelig noen tilsetter syre inn i en boks med lufttrykk?

Videre i artikkelen sies det:
“- Hvis dette fortsetter, vil det bli flere innstillinger som følge av tagging fremover”
og “- Det mÃ¥ settes inn vakthold pÃ¥ endestasjonene, der taggingen først og fremst skjer. I tillegg mener jeg passasjerene bør fÃ¥ opplyst nÃ¥r tagging er Ã¥rsaken til innstillinger. Da vil man skjønne hvor stort problemet er.”

Også jeg som graffiti-forkjemper forstår Oslo Sporveier som ikke liker at de nye vognene får fargebytte i ny og ne, eller at rutene blir ingravert med tags. Derimot kommer jeg aldri til å forstå at Oslo Sporveier heller vil innstille ruter, skape trafikkork, forsinkelser og irritasjon for kollektivreisende fremfor å sende fullt fungerende vogner med en fargeklatt eller to ut i trafikk?!

Oh well… NÃ¥ sykler jo jeg uansett,da. Kanskje dere alle burde gjøre det samme?

Postet av Erland

[ 24C ] [ October 24, 2007 ] [ Bilder & Reportasjer - Graffiti - Random ]

  1. Reyo
    October 24th, 2007 at 14:59

    Og når de i tillegg uttrykker overaskelse over at de nye banene blir malt på sier de litt om hvor uskyldige sporveien ønsker å fremstå. Banene er faen meg helt hvite og flate. Bedre underlag finnes ikke.

  2. Hessi
    October 24th, 2007 at 15:08

    Helt enig med dere to slabbedasker over, er helt sjukt at de heller vi instille baner istedet. Forstår de ikke at det til syvende og sist er dem selv som står frem som dårlig service ytere!? Tror seriøst 80%av mannen i gata driter fullstendig om banen er hvit, grønn eller rød, så lenge han kan se å få kommet seg hjem til kjøleskapet med øl og kjerringa med middan klar etter en lang dag på jobb!

  3. reynolds
    October 24th, 2007 at 15:17

    Ã… innstille vogner pga hærverk nÃ¥r vognene fortsatt kan kjøre er det verste eksemepelet pÃ¥ kundeservice i vÃ¥re dager. Kundene blir lurt til Ã¥ vente. Chob: Da jeg mailbomba dagsavisen ang. ensidig journalistikk fikk jeg til svar av redaktøren at de ville vinkle begge sider om jeg kunne “forsvare disse handlingene”.. og der stÃ¥r vi i dag. Norsk media blir verre og verre.

  4. bare bjarne
    October 24th, 2007 at 19:49

    Helt ærlig synes jeg vognene på bildet over ser helt jævlig ut. Grafitti er fint, og krydrer byer på en god måte, men folk kan da legge sjela si litt i det når de først skal tagge. Ellers blir det litt som å stå på banen og pisse, bare fordi det er fett.

  5. Chobbie Chob
    October 24th, 2007 at 20:15

    Det er jo noen grupperinger av graffitimalere som fører ‘krig’ mot sporveiene og vil ødelegge sÃ¥ mye som mulig.

    Det finnes sikkert flere grunner til det, men Oslo Sporveiers kampanje mot graffiti og fremstilling av alle taggere som hjernedøde og ikke minst bruk av overivrige vektere med hobbyer som blind-vold og torpedovirksomhet har selvsagt spilt sin rolle i denne ‘krigen’.

    Konstante fakta-feil og annen feilaktig propaganda ang. taggere fra Bjørn Rydmark og andre gjennom media (som oftest Aftenposten) har heller ikke bidratt til å bedre situasjonen.

    Aftenposten fremstår altfor ofte som Oslo Sporveiers talerør, og ikke som noen uavhenging objektiv avis.

  6. bare bjarne
    October 24th, 2007 at 20:59

    Helt enig i alt dette, og ingen motstander av graffiti, men tagging som dette er ikke veldig estetisk i mine øyne.

    Det burde være en bedre dialog, spesielt fra medias side. Og kanskje andre mÃ¥ter Ã¥ føre “krig” pÃ¥?

  7. hynekkk
    October 24th, 2007 at 20:59

    man mÃ¥ jo bare drite i hva johnny hvermann tror og hva det stÃ¥r i avisa, Graffiti er ulovlig, Det er fakta, Derfor er writere fine Ã¥ bruke som eksempler pÃ¥ att “ting gÃ¥r ut av kontroll”(selv om ingenting i denne artikklen er spesielt nytt), Norge er ett ganske puristisk land, Dette handler ikke bare om tagging men ogsÃ¥ att det finnes krefter i dette landet som vil rense det for ting de ikke passer deres bilde av estestikk(de som setter i gang slike kampanjer), Det hjelper ikke Ã¥ argumentere med de, Samme hvor rasjonell man føler seg, Og da skal man ikke vente sÃ¥ mye av vanlige folk heller, Det er mange bortskjemte folk I norge, mange jobber hardt og blir rævkjørt, Men de har alle en ting til felles, De er redde for alt som de ikke kan forstÃ¥, Skal man bry seg om alle deres kommentarer og sinna pisspreik sÃ¥ blir man jo gal til slutt, Aftenposten er en konservativ drittavis, Det mÃ¥ vi bare leve med.
    Og synes vi dette er medtatte holdninger, Hva med den krigen mediene har ført mot hasjrøykere og rusmisbrukere i opptil flere år?
    Den beste måten å reservere seg mot skuffelse på her er å ikke forvente no i det hele tatt.
    Pz gutta

  8. LK
    October 24th, 2007 at 22:25

    Aftenposten har vanligvis endel interessant kulturstoff, men nÃ¥r det kommer til “samfunns-stoff” som dette sÃ¥ driter de seg ut gang pÃ¥ gang. To tusen anmeldelser av skadeverk sÃ¥langt i Ã¥r er ikke alarmerende sÃ¥lenge hver eneste sprut av maling anmeldes som ett skadeverk, men tallet gir helt sikkert “Hvermannsen” en real bakoversveis. (-og dermed sympati til sporvei-folka) Du kan sikkert telle over 50 anmeldelser bare pÃ¥ bildet ovenfor.
    Når det er sagt, så liker jeg maling bedre enn tusj.

  9. reynolds
    October 25th, 2007 at 13:42

    Det artikkelen opplyser om, er at sporveiene har undertegnet en kontrakt med levreandøren om at vognene IKKE skal ut i trafikk med tagging pÃ¥. Dette klarer de ikke Ã¥ overholde – og lar dette gÃ¥ utover de reisende. Med tanke pÃ¥ graffitiens utspredelse i dag er dette en veldig ambisiøs kontrakt. Det finnes stort sett ikke et togsystem i verden som ikke har blitt malt i dag. Sporveiene fucker folk som de vil. Hva blir det neste? At de ikke har bemanning nok til Ã¥ følge opp reklamekontrakter, og mÃ¥ ta vogner ut av drift av den grunn? Frekke svin! Vognene kan fremdeles kjøre.

  10. LK
    October 25th, 2007 at 15:18

    ikke akkurat mange tagge-fans som har kommentert pÃ¥ Nettavisen sin sak heller, ha ha.. -hvor mange “nyhetssaker” har denne traileren (Grovt Skadeverk) generert ? 10?
    http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1405741.ece

  11. reynolds
    October 25th, 2007 at 15:39

    NÃ¥r graffitifilmer er skrytevideoer – hva er da en pornofilm?

  12. trylledrikk
    October 26th, 2007 at 15:57

    hva er det folk forventer seg? hvem er det folk vil aftenposten skal ringe? hva med Ã¥ poste navn og telefonnummer her?… jeg foreslÃ¥r FOS sender ut en pressemelding til NTB før/etter neste raid, hvor de kommer med noen gode sitater og en knippe begrunnelser for det de driver med sÃ¥ vi slipper Ã¥ slite oss gjennom disse “dumme” nyhetssakene.

    dummeste jeg har hørt, slutt å grin!

  13. reynolds
    October 26th, 2007 at 16:12

    trylledrikk: Hvem forventer noe sÃ¥ teit? Det er ikke spalteplass graffitimiljøet vil ha – det er fakta, din sau! Problemet er vinklingen. At alt som blir sagt blir tatt for god fisk. Og ikke minst rettes det ingen kritikk mot Sporveienes tidligere nevnte kontrakt om Ã¥ ikke kjøre taggede vogner i trafikk – dermed innstillinger. Passasjerene lider for at Sporveien ikke følger opp egne løfter. Se nyansene i vÃ¥r svært sÃ¥ begrunnete grining neste gang.. i 15 Ã¥r har disse artiklene handla om det samme.

  14. Chobbie Chob
    October 26th, 2007 at 16:19

    det Aftenposten kan gjøre er å sjekke fakta opp mot utsagn, fakta opp mot egne tall og det finnes mange utover Bjørn Rydmark som kan ha fornuftige ting å si i slike artikler, både mennesker som er for og imot graffiti.

    Jeg mener man kan forvente av en tilsynelatende seriøs og ikke-tabloidsk avis at de gjør i det minste 15minutter research (utover det å snakke med rengjørere fra Oslo Sporveier) før en sak går i trykken.

    Viss dette er det dummeste du har hørt kan du jo f.eks lese Vær Varsom-plakaten, og da gjerne punktene:

    1.2 Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.

    3.2 Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.

  15. trylledrikk
    October 26th, 2007 at 17:24

    Takk for raske svar der :)
    Poenget mitt er:

    Siden graffiti i utgangspunktet er ulovlig, finnes det heller ingen absolutte regler.
    Det fører igjen til at du VIL finne folk som:
    tagger med syre
    trasher tog
    tagger på kirker/monumenter
    driter regelrett i estetikk
    etc…
    Med andre ord, graff er sÃ¥ mangt, og det spriker i alle retninger, positivt og negativt. Derfor mener jeg det er irrellevant Ã¥ høre hva en eller anonym maler pÃ¥ Hausmania som sier “graffiti er kunst”. Graffiti er utenfor uansett, samma hva som skrives i Aftenposten sÃ¥ vil det ogsÃ¥ være noe annet i tillegg. En ting er at de kommer med faktafeil (det med syra i boksen), men premisset er fortsatt det samme, noen har tatt det egoistiske valget Ã¥ tagga det togsettet, det er juridisk soleklart hva det handler om. Hadde jeg vært maler hadde jeg ikke følt meg trÃ¥kket pÃ¥ av den saken, jeg hadde tatt mitt valg uansett, hadde ikke gjort graff for Ã¥ fÃ¥ forstÃ¥else i avisen.

    ikke misforstå, jeg elsker graffiti. men ikke alt. og akkurat det er det jeg syntes er interessant å diskutere. at det er og blir et selvmotsigende forhold, og en vurdering fra tilfelle til tilfelle. jeg vil ha rett til ikke like en tag på fasaden min og fjerne den. for så å dra ut å ta bilde av en kegr piece lenger nedi gata. graffiti kan ikke klassifiseres, det er et anarkistisk fenomen.

    kanskje noe om det hadde vært interessant å lese i aftenposten, altså en filosofisk-kronikk mer enn et referatet fra siste hærværk på banen.

  16. trylledrikk
    October 26th, 2007 at 17:42

    når jeg leser artikkelen så merker jeg meg at det med syra er jo bare en søt teknisk feil, at de ikke er presise på at den befinner seg i tusj og ikke i boks. igjen er dette noe jeg ikke finner verdt å irritere meg stort over egentlig

  17. reynolds
    October 26th, 2007 at 19:05

    Vi er nok enige trylledrikk, men det er en stor diskusjon. vi lar oss irritere over Aftenposten fordi de gang på gang fungerer som sporveiens intolerante talerør, jeg vil for 3. gang peke på Sporveienes kontrakt med Siemens. Dummere blir det ikke! Her kunne Aftenposten gjort en kjempeartikkel på tidenes dårligste offentlig støttede kundeservice, men velger nok en ukritisk vinkling til porblemet med innstilte vogner. Tannløst.

  18. The get up Kid
    October 26th, 2007 at 19:16

    Jeg forstår at Oslo Sporveier ikke bli videre glad for dette, men som Chob sa, hvorfor innstille ruter og skape problemer for alle andre? Det som mer er problemet idag, er folk som faen ikke kan dra ordentlige tags, lage throw ups eller burnere maler! Folk burde lære seg å respektere andre writere, samt å skisse mye og ikke male før en har noe på gang. Jeg snakker ikke om de på bildet, men altfor mange generelt.

  19. trylledrikk
    October 27th, 2007 at 3:11

    hvem her kan med hånda på hjertet si at de hadde likt å cruise rundt i byen med sin splitter nye, nedtagga porsche? selvfølgelig syntes ikke sporveien de er noe stas.

    men de må vel ha regnet på dette her, når de er villige til å bruke så mange millioner på vaskejobben er det vel fordi de mener de hadde tapt kunder på å ikke gjøre det? på en annen side så er det nok også en prinsippsak, og en dyr en sådan.

  20. reynolds
    October 27th, 2007 at 4:47

    ikke forsvar dem. det er dritfrekt! kundene mangler alternativ kollektivtransport – og denne prinsippsaken er mer dekket av reklame enn min privatbil. orker ikke flere mertaforer om hvor ille tags er, de er bagateller.. visuellt hærverk generelt kan være plagsomt men ikke noe mer for min del. vi kan nok diskutere til vi blir grønne, sÃ¥ her stopper jeg. mens banene ruller med tags og folket venter..

  21. Jaywalker
    October 28th, 2007 at 15:04

    http://www.flickr.com/photos/johnnyjaywalker/1777134346/

    denne er fin

  22. HuH
    December 18th, 2007 at 1:49

    Altså, de vognene på bilde hadde bra tags, dvs 1% av det som kommer opp i dag. En gang hadde Oslo bra writere, og banene var en pryd frem og tilbake gjennom byen..

    I dag: 99% utføres av toy horer som også er godt representert i kommentarinnleggene her. Jeg er faktisk flau på vegne av folk som ser disse patetiske strekene dems.

    Jeg støtter Oslo Sporveier fullt ut, og stiller gjerne opp frivillig for å bøffe alt som er utført av toy-crewet PTR.

  23. Reyo
    December 18th, 2007 at 10:20

    Saklig innlegg.

    Toys ´r us

  24. Chob
    December 18th, 2007 at 11:48

    HuH: man kan lett konstantere at ytterst få av de som har kommentert i denne tråden aktivt maler baner eller noen gang har malt en eneste tbane. Du vet nok ikke helt hva du snakker om, og forøvrig er det også ganske uvesentlig ihenhold til saken og Aftenpostens faktafeil og ensidige journalistikk.