logo

Fully Booked – anmeldelse

Som boken sÃ¥ fint Ã¥pner med, et sitat fra Stéphane Mallarmé (1895): “A proposition that emanates from me… I claim it…everything in the world exists to end up in a book.”

Boka i seg selv handler om internasjonale bokomslag fre de senere år, med presentasjoner fra ulike designere, alle med en god forståelse for konsept og estetisk kvalitet som skal pryde innbundne historier. En bok i seg selv er for meg det ultimate design-objekt, og jeg har litt vanskeligheter med mange av prosjektene som er vist ved at det viser lite innhold. Okei, så skal Fully Booked primært vise omslag, men det kunne styrket hele konseptet ved at flere oppslag, tekniske detaljer osv. ble vist mer. Innold i bøker skal i hovedsak bugge oppunder løsninger på omslag, og ville kanskje da vist en klarere kontekst i arbeidene i seg selv. Gestalten Verlag har i de senere år vært ypperst flinke til å opplyse og fremme design på alle måter, og vi ser her hvor reflekterte de er på hva som foregår verden over. Endel av prosjektene som er vist begynner å bli noen år gamle, men det synes jeg i utgangspunktet ikke gjør noe som helst i denne boka. Jeg har fått meg selv å lese bøker, over 90 år gamle, bare pga av omslaget. Et av punktene som skurrer litt for meg er hvorfor tekst er blitt litt underprioritert hos Gestalten utgivelsene de siste årene. For all del, jeg er stor fan av klar å tydelig bildedokumentasjon av arbeider, og liker godt bøker hvor det visuelle skal legge føringene. Det som hadde gjort denne boka mer fruktbar er et dypere dykk i konsept og idé, og eventuelle intervjuer med ulike studioer som gjør interessante ting innenfor fagfeltet. Bøker fungerer godt som inspirasjonskilder, det er det ingen tvil om. På en annen måte så gir gjerne bøker mer av seg selv med utfyllende tekst som bygger oppunder. Ifra et lite kritisk perspektiv, så vil jeg si at boka i seg selv er en utrolig inspirerende utgivelse. Og det er spesielt hyggelig å se at kjente fjes dukker opp med arbeider i boka.

Selve boka har også et interessant grep når det gjelder disposisjon av innhold. Boka er delt opp i to; da hver del går hver sin vei og møtes på midten, og små detaljer skiller hver sin forside ved bruk av både skjerting (bokstoff) og boktråd. Formatet er som kjent fra forlaget et typisk coffeetable-format, og har et betydelig utvalg av veldig gode bilder. Med litt over 300 sider så sier det jo seg selv at man får mye for penga, og er en bok som absolutt er å anbefale. Fully Booked er en flott utgivelse, til mye inspirasjon for deg som elsker bøker og visuelt utfordrene grep på ulike innbundnde formater.

Denne boka samt flere nye kunst og design bøker kan du nå få kjøpt på Oslo Kunstmateriell (Schous Plass). De har nå begynt å ta inn mye knask fra ulike forlag, og utvalget ryktes å bli bedre og bedre. Prisene der er heller ikke å forakte, og det kan kanskje se ut som vi får en ny nisjebokhandel i Oslo dersom utviklinga fortsetter hos gutta på OKM. Vi kan selv bekrefte at utvalget begynner å bli veldig bra, og utgivelser fra Gestalten Verlag skal dukke fortløpende opp hos OKM ettersom de blir sluppet for salg.
Det er også verdt å nevne at denne boka ble plukka opp hos OKM over en måned før andre bokhandlere i oslo fikk den inn, så vent deg i å tilfeldigvis finne bøker tidligere enn forventet hvis du tar deg turen innom butikken på Schous plass.

Bilder fra boken ifra Gestalten sine websider:

Sjekk gjerne ut flere kommende og nye utgivelser fra siden til Gestalten Verlag her.

Postet av Carl