logo

Sex Tags på UKS

Åpning Fredag 27. Mars kl. 20:00, SEX TAGS, SMORGASBORD på UKS.
DJ’s: Annie & Sex Tags

Sex Tags – Ungdomsopprør som kunst eller ramp som kunstnerisk prosjekt
av EVA DRANGSHOLT

Våren 2004 skrev Sex Tags-duoen, Peter og Stefan Mitterer, på inngangsdøren til Kunstakademiet i Bergen – der de var førsteårsstudenter – We love art, but hate the art world. De signerte med å stensilmale skyggetegninger av sine egne passfoto. Skolen likte ikke dette, og sendte en serie motsvar som utviklet seg fra milde formaninger om å vaske bort ”graffitien” til brev fra studiedirektøren om konsekvensene ved å ikke innordne seg skolens regler, etc. Sex Tags dro dette så langt de kunne, inkludert en selvpresentasjon som endte med at flere av professorene marsjerte ut i protest.

Mye av hva Sex Tags gjorde på skolen i dette første året hadde karakter av å teste grenser, og ble, kanskje naturlig nok, oppfattet av institusjonen som brysomt, også det at de gjorde om arbeidsplassen sin til en illeluktende søppeldynge med råtnende matrester og gjenstander de hadde funnet på sine mange rastløse vandringer rundt om i Bergen.

Etter hvert ble det for eksterne betraktere – Sex Tags hadde etablert denne tilnærmingsmåten til kunstnerisk produksjon lenge før de begynte på kunstutdannelsen – synliggjort en kunstpraksis som på en måte var omvendt av hva man ofte forventer fra kunstnere; de lagde kunst kun for seg selv, og kun fordi det var kult og noe de gjorde mens de ”hang”. Dermed var det nokså uinteressant for dem om andre så hva de hadde produsert, eller likte det de gjorde. Det største og kanskje mest ambisiøse av disse ”hemmelige prosjektene” er tunnelgraffitien, der de over lengre tid, kanskje måneder, natt etter natt, gikk til en ”hemmelig” tunnel og malte enorme mengder graffiti. Tunnelen var en ubrukt, nesten glemt, NSB-tunnel som gikk under Bergen sentrum, og få eller ingen andre oppsøkte den. Deres gigantiske malerier ble kun dokumentert gjennom kryptiske og kornete videoer.

På dette tidspunktet var jeg nær venn med dem, og hadde dermed en unik posisjon til å observere, og beundre, deres totale frihet i forhold til mer ordinære ønsker om å passe inn og å bli likt av andre, og da særlig ”de voksne” – det vil si deres omgivelsers mer etablerte autoritetsfigurer. Den amerikanske aktivisten Abbie Hoffmans bok Steal This Book, fra 1971, passer godt som bilde på deres avstandstaking fra voksenlivet og alvorets normer og konvensjoner. I boken oppfordrer Hoffman ungdom til å gjøre opprør mot alle autoriteter, både enkeltpersoner, offentlige etater og bedrifter. Sex Tags har en personlig og sarkastisk tilnærming i arbeidene sine som gjør handlingene deres til mer enn gjenskapelser av gamle ungdomsopprør. Men likhetspunktene med Hoffmans bok er der fremdeles, og sjarmen.

Denne sjarmen, og en ganske avvæpnende nesevishet, går som en rød tråd gjennom kunstvirksomheten deres. Sex Tags gjennomfører sine prosjekter med en humrende subversiv tilnærming til sine omgivelser. Arbeidene er fylt med koder, hemmelige symboler, bakvendtskrift, referanser til ikkeeksisterende tekster, presentasjon av stjålne høyttravende vitenskapelige publikasjoner – valgt på grunn av mengden av fremmedord – som egne kunsttekster og andre mer eller mindre uskyldige stikk til pompøsiteten og selvhøytideligheten som de opplever at både kunstverdenen, og ”voksenverdenene”, er fylt med.

Det som gjør Sex Tags spesielle i mine øyne, er deres modige og gjennomførte oppgjør med sin samtid, både samfunnsmessig og innen særområdet kunst. I dette oppgjøret redefinerer de rettferdighetsnormer med ironisk brodd. Paralellene er åpenbare til en av hovedtesene i det boklange essayet L’Homme révolté (1951; norsk oversettelse Opprøreren, 1995) av den franskalgeriske nobelprisvinneren i litteratur, Albert Camus, nemlig at opprør er fundert i lengselen etter rettferdighet, og særlig i avvisningen av etablerte rettferdighetsnormer. Også påstanden til Camus om at kunst er revolt er relevant i denne sammenhengen.

I 1976 utga det britiske punkrockbandet Sex Pistols singelen Anarchy in the U.K, og nå, 33 år senere, opplever jeg stadig i arbeidene til Sex Tags uttrykk som er beslektet med både galgenhumoren og en kombinasjon av oppgitthet og sinne knyttet til grunnleggende urettferdigheter og det tilsynelatende håpløse i tradisjonelle politiske kampmetoder.

Kunstnerskapet til Sex Tags er preget av frekk og ironiserende humor, men kikker man nærmere etter finner man også alvor, holdninger og desperasjon – kvaliteter som dessverre ofte er mangelvare blant vår tids mer plaprende kunstaktører.

www.sextags.com

Postet av Kjeft a!

[ 6C ] [ March 27, 2009 ] [ Happenings & Utgivelser - Kunst ]

  1. Hege
    March 27th, 2009 at 14:30

    Vanvittig bra!!! Kjenner beundringen vokser, modige mennesker:) Dette vil jeg vite mer om! Go Sex Tags!

  2. Petter
    March 27th, 2009 at 14:33

    Blir spennende å se!

  3. trylledrikk
    March 27th, 2009 at 16:41

    all kunst som sponses av dressmann er verdt en titt!

  4. jtms9
    March 28th, 2009 at 19:34

    !!! must !!

  5. [...] også:  Sex Tags – Ungdomsopprør som kunst eller ramp som kunstnerisk prosjekt av EVA DRANGSHOLT (Norwegian [...]