logo

Tilfeldighet?


Venstre: 2008 / Høyre: 2009. Ulike designere.

Produksjonen innen design går unna som aldri før, og desverre kan det forekomme visse likheter mellom ting som blir laget. Hvor går grensen mellom inspirasjon og altfor mye inspirasjon?
Kjør debatt!

Postet av Kjeft a!

[ 100C ] [ February 27, 2009 ] [ Design & Illustrasjon ]

  1. Sartor
    February 27th, 2009 at 14:04

    HAHA!

  2. B
    February 27th, 2009 at 14:09

    Likehet? joda, men jeg tror ikke på at dette er en rip off i den forstand.
    Martin Kvamme har da ikke copyright på ravner heller, selvom han brukte det ett år i forveien.

    Ganske kjipt Ã¥ forsøke Ã¥ henge ut noen uten Ã¥ bruke sitt egent navn pÃ¥ posten, vel og merke…

  3. Jon
    February 27th, 2009 at 14:12

    Begge er jo fine, ikke pga hverandre.. så..

  4. Reyo
    February 27th, 2009 at 14:17

    En tilfeldighet har vi ikke noe problem med å tro at dette kan være, men at det er skummelt likt, kommer man ikke unna. Og det er ikke bare bruk av ravnen, men også bruk av den samme fonten som er litt påfallende i dette tilfellet. Vi er flere som står bak denne posten derfor ligger den under kjeft a! og jeg er en av de.

    Greit du kommenterer bruken av Kjeft a! som avsender, men nå er vi keen på å vite hvem du er.

  5. Reyo
    February 27th, 2009 at 14:20

    MÃ¥ forresten trekke tilbake det med samme font, ser det er noen forskjeller, men at den er til forveksling lik er det ikke tvil om. Og uttrykket er det samme.

  6. B
    February 27th, 2009 at 14:33

    Jeg forstÃ¥r ikke hvorfor du vil vite hvem jeg er, men hvis det er dødsviktig for deg kan du jo bare se pÃ¥ mailen min…

    Jeg forsøker ikke å forsvare noe, jeg ser likheten(selvfølgelig), men det blir for dumt å henge ut dette.

  7. Reyo
    February 27th, 2009 at 14:39

    Når en anonym person kritiserer en anonym for å være anonym, og da den ene anonyme står frem ville det være naturlig at den andre også legger frem hvem de er. Ja jeg kan sjekke mailen, men det kan ingen andre. Men nok om det. Vi vil heller ha flere tanker om posten.

  8. kikks
    February 27th, 2009 at 14:49

    Synes likheten blir ekstra drøy i og med at begge deler er konsertplaketer (riktig ikkesant? vanskelig Ã¥ se pga. smÃ¥ bilder). Uansett sÃ¥ burner Patton designet…

  9. Christian
    February 27th, 2009 at 15:25

    Tenkte akkurat det samme da jeg så den jeg også. Likheten er ikke til ta feil av. Men jeg lar den gå. Den gir en ekstra betydning i Melbys variant, ravnen er jo beryktet for å stjele.

  10. Yusuf Resh
    February 27th, 2009 at 15:34

    ha ha

  11. Christian
    February 27th, 2009 at 15:52

    Lavmål, en ting er å påpeke/snakke om/diskutere hvorvidt ditten og datten, men dette ser jo bare ut som et forsøk på å henge ut Fredrik?

  12. Christian
    February 27th, 2009 at 15:53

    Forsvarer ikke designet, syns bare vi skal heve oss over dette…

  13. jeppe
    February 27th, 2009 at 17:10

    det der var litt care.. .. internettbeef :))

  14. Joakim
    February 27th, 2009 at 17:30

    Jag tycker också posten är skriven på ett sådant sätt så det låter anklagande när jag läser den. Jag tycker det blir för dåligt underlag för en diskussion när det verkar som ni vill hänga ut Fredrik. Kanske inte var er mening och bara klumpigt formulerat? Sen, ja, det blir lite fegt att gömma sig bakom kollektivet/redaktionen/kjefta (och när folk postar under anonymt namn).

    Det är väl ingen vild gissning att Fredrik garanterat har sett Martins poster sen tidigare. Tycker det är svårt att konkret säga var man dra gränsen för plagiat eller inspiration. Hoefler har ju blivit lite av en poppisfont. Är det på grund av fågeln det anses vara för likt? Jag är lite kluven. Kanske samma font, samma bakgrundsfärg och sen kanske den liknande fågeln blir den slutgiltiga pricken över i:et?

    Kommer ihåg för några år sen så var det populärt med rådjur och drips + spraycan-effekt och ALLA använde det. Det blir ju så med trender att man inte vet vad som kom först och vem som inspirerade/rippade vem.

    Till sist så tycker jag båda posters är väldigt fina.

  15. Erland
    February 27th, 2009 at 18:24

    Er det fordi teksten ikke inneholder noen ord utover designers navn + årstall som gjør at folk tolker dette som uthenging? Selv ser jeg det ikke slik, men uansett var det nok ikke meningen å henge ut noen som helst. Alle vet jo hva Anti-gjengen er gode for, men derimot stilles det vel heller et spørsmålstegn ved om dette er en tilfeldighet eller ei.

    Selv bryr jeg meg ikke om det er plagiat, inspirert, underbevisst eller bare en tilfeldighet. Det er viktigere ting som skjer i verden, fest og morro foreksempel!

    God Hælj! :)

  16. Mats
    February 27th, 2009 at 19:04

    Hvis dette er gjort bevisst er det skandaleflaut. Hvis ikke, kjenner jeg meg igjen. Man drar et par koblinger som man synes funker, produserer sakene og så plutselig; faen, dette er jo akkurat det samme som ditt eller datt.

    Tilfeldig? Neppe. Ubevisst? Mulig det.

  17. Paracet
    February 27th, 2009 at 19:32

    Bite!

  18. Jon
    February 27th, 2009 at 20:34

    Likheten er slående og definitv verdt å nevne. Hvis dette er å henge ut en person syns jeg folk er veldig hårsåre. Dette er en sammenligning uten tekst for konstruktiv diskusjon.

    Og til den andre ‘Jon’ – igjen, det blir mindre forvirrende om du finner et annet navn Ã¥ kommentere med her inne.

  19. Kjeft a!
    February 27th, 2009 at 21:35

    Det er baklagelig dersom det fremstår som at vi er ute etter å henge ut noen, det er vi absolutt ikke. Begge designerne befinner seg i eliten i norge, og er sinnsykt flinke karer. Målet med posten er å få til en debatt rundt akurat dette med de små marginale forskjellene som det er med inspirasjon og referanser, og hva som skjer hvis utfallet uheldigvis skulle være veldig likt en allerede eksisterende jobb. Om vi ikke var presise nok, eller var for korte til at andre skulle forstå det, så er jo det litt synd. Begge jobbene vi viser over er gode jobber, det er det ingen tvil om. Vi synes det er viktig å sette fokus på å diskutere hva som skjer med design i norge, og når vi da tar opp dette skal det være ment å være en objektiv innfalsvinkel, som kan lede til diskusjon for de som synes det skulle være interessant. Igjen, det er beklagelig dersom folk mener det er for mye fokus på feil ting her, det var ikke intensjonen med det.

  20. Kim
    February 28th, 2009 at 1:12

    Grunnen til at “B” ikke følte det nødvendig Ã¥ identifisere seg var vel kanskje fordi han ikke kom med beskyldninger eller antydninger, i motsetning til hva denne posten faktisk fremstÃ¥r som…

    Om dette var ment som uthenging eller ikke, lite land, skal ikke mye til før dette kan få konsekvenser for ryktet til den involverte. Det blir også sagt at det er flere som står bak denne posten, virker ikke som en uskyldig oppfordring til debatt, iallefall ikke en kontruktiv en.

  21. ikke Kim
    February 28th, 2009 at 1:57

    Ok?! Jeg skjønte ingenting av hva han Kim over mente selvom jeg kanskje er en av de få som er edru på en fredagskveld? Syntes ikke dette virket som noen uthenging? Uansett så ligna det veldig, tilfeldig eller ei! Jaja gi oss mer graff a kjefta!!

  22. Smift
    February 28th, 2009 at 2:24

    Hehe, en god designer stjeler, en virkelig god designer lar seg inspirere ^^

  23. uglylogo
    February 28th, 2009 at 3:11

    Jeg tror at noen ganger kan et design brenne seg fast i bakhodet ditt, og kan dukke opp akkurat mens du designer fks. en plakat. Og siden du er en fantastisk designer sÃ¥ tenker du at et slikt design er din ide, og sender til trykk… En uke gÃ¥r og du ser designet Kvamme har laget er faenmeg helt likt ditt, og sÃ¥ tenker du “bæsj, nÃ¥ kommer alle til Ã¥ tro jeg har bita Kvamme,”… haha kopinerd. neida.

  24. Kim
    February 28th, 2009 at 8:16

    Ordet “Tilfeldig?”, to like arbeider med navn og dato… Hvordan kan dette sees som noe annet en en beskyldning om Ã¥ ha latt seg “inspirere”?

  25. trylledrikk
    February 28th, 2009 at 9:24

    kråkebølgen!

  26. Jon
    February 28th, 2009 at 12:22

    Hvordan dette ansees syns jeg sier mye om øynene som ser. Hvorfor skulle ikke dette føre til konstruktiv diskusjon? Kanskje noe av problemet ligger i at alle tolker i verste mening her, så inderlig på defensiven. Selv tror jeg uglylogo er inne på noe.. vi lar oss alle inspirere. Noen ganger for mye. Da må vi kunne diskutere nettopp det også.

  27. Petter
    February 28th, 2009 at 13:06

    Ganske like plakater spesielt med tanke på font, men ikkeno problem spør du meg. Om det er bevisst eller ikke spiller ikke noen rolle så lenge resultatet er godt. No stress, only success.

  28. Ost
    February 28th, 2009 at 13:45

    Det er ikke sÃ¥ lenge siden dere la ut denne quoten av Jim Jarmusch da…

    http://www.kjefta.org/nothing-is-original/

    :o

  29. Carl
    February 28th, 2009 at 14:09

    Jeg tror alle kjenner seg igjen her, for min del synes jeg det er interessant hvor likt man tenker mange ganger. Inspirasjon kommer ofte fra de nokså samme kildene ofte, og kan da uheldigvis få et utfall ved at arbeider har mange av de samme grepene. Uansett, det er et interessant tema, som kanskje blir diskutert altfor lite. Balansegangen er det vanskelig å tolke, ihvertfall når arbeider ser veldig bra ut, og har en funksjon i seg selv.

  30. Hans Marius
    February 28th, 2009 at 15:06

    Drit i det her a!

    Alle veit at alle stjeler fra alle i denne bransjen, sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. Noen ganger kanskje mer åpenlyst enn andre, og det finnes det hauger av eks. på.

    Jeg sier det igjen:

    Learn from everyone.

    Follow no one.

    Watch for patterns.

    Work like HELL!

  31. Hans Marius
    February 28th, 2009 at 15:13

    Uinteressant post. En gang i fremtiden, kanskje imorra, kan det samme skje med deg. Backfire heter det. Er det rart det blir krig.

  32. fredrik
    February 28th, 2009 at 16:33

    Tenkte jeg kunne legge igjen en kommentar her..

    Først og fremst har aldri vært min intensjon å byte Kvamme. Det er et ekstremt lite land når det kommer til design og ville vært veldig dust av meg å prøve å kopiere hans poster.
    Tanken var hovedsaklig å mekke en temmelig clean og klassisk poster med et dekorativt element til.
    Beklagelig at jeg valgte ut en ravn.. men jeg tror ikke denne diskusjonen hadde vært her hvis det hadde vært et annet element over typoen.
    Tror nok ikke denne diskusjonen hadde vært i det hele tatt om det hadde vært et annet element over.
    SÃ¥ sorry ass, der mener jeg likhetene stopper.

  33. Fredrik
    February 28th, 2009 at 18:52

    Bortsett fra bruk av ravnen så syntes jeg det hele er veldig tynt. Hold hånden over ravnen.. Hva sitter man igjen med da? Da er det mange rip-offs ute og går hvis man bruke Caslon på en sort bakgrunn..

  34. Carl
    February 28th, 2009 at 19:54

    Hei Fredrik, flott at du legger igjen kommentar her. Det er ikke intensjonen å si at det er en regelrett bite det her, vi ville egentlig bare dra frem en debatt her rundt temaet, altså det fenomenet som vi alle har vært borti ofte. Vi kan ha formulert det hele litt feil igår, det tar vi på oss, men meningen her var å gå rundt grøten og få en prat igang ang dette. Begge posterne er fra mitt synspunkt veldig godt utført, og funker veldig bra. Tittelen på posten er ment å få frem provokasjon, det er det eneste som funker for at folk skal kunne legge igjen kommentarer som man kanskje bruker lengre enn 10 sekunder på. Vi vet meget godt at det ikke finnes noen regelrett byting her, det vi synes var inetressant var likheten. Og ja, du har veldig rett i det du sier ang elementer som evnt taes bort, og man da kan se det i det hele tatt. Det er jo nettopp det som da blir det interessante her, og da kanskje vi ikke formulerte oss godt nok på den biten.
    Jeg synes det er innafor å poste en slik post, men med tanke da på at det ikke her skal treffe enkeltpersoner direkte, det er overhodet ikke saken. Problemet med norge er jo da å finne måter hvor man kan komme unna med å referere til arbieder hvor det blir fokus på person; som igjen er temmelig vanskelig. Men vi ser jo nå hvor mange kommentarer det har blitt, og det er nettopp da det kan begynne å formes en diskusjon om hva folk mener og ikke. Det er kult du kommenterer her Fredrik, vi vil gjerne få med flest mulig respekterte byråer og designere til å ta del i postene hvor vi går mer inn på designfeltet, andre steder hvor slikt kan gjøres her til lands er jo ikke-eksisterende. Og når det er reaksjoner så er jo temaet såpass interessant at det nettopp kan bli noen synspunkter. Fokuset her blei uheldigvis helt feil for mange, og hadde vi visst at folk var så inmari negative så hadde vi kanskje latt denne posten vike bort. Forresten; gratulerer med åpnnig av jeans-merke, spennende tiltak.

  35. Dave
    February 28th, 2009 at 20:26

    Synes dette er en dÃ¥rlig innledning for debatt rundt plagiat eller hvordan grafiske designere henter sin innspirasjon. Hva med Ã¥ diskutere hvorfor tilsynelatende alle designerene fra denne bloggen (+++) mÃ¥ photoshope inn henda sine pÃ¥ plakatene de lager… Eller triumfere i en debatt med nonsense argumentet om at noe er “dÃ¥rlig hÃ¥ndtverk” (posten), som er like beskrivende som at noe er “stykt”.

    Er en ivrig leser av bloggen, fine linker osv. men please gutta, hold dere vekke fra forsøkene pÃ¥ “diskusjoner”, det vitner bare om ungt hovmod…

    PS: Skal man først gå i sømmene på noen av anti-designerene er vel likheten mellom enkelte arbeider og no-pattern mer slående en dette.

  36. mr dawns
    February 28th, 2009 at 20:39

    hahahahaha…. kjefta; faen, han derre fredrik byter ass… Oi… nei sorry ass mente ikke at du byta… bare ligner litt… bitte, bitte litt… Vi mÃ¥tte bare ha et eksempel for Ã¥ fÃ¥ noen synspunkter…lover… Fredrik; Faen ass, hvis du bare fjerner det ene av de to visuelle elementene og skifter font sÃ¥ ligner det ikke i det hele tatt…serr..

    This shit is ridiculous!

  37. fredrik
    February 28th, 2009 at 21:01

    Syntes det hele bare litt billig å legge til en (provoserende?!?) tittel som faktisk legger opp til at jeg skal ha bytet dette. Kjipt å stille spørsmålstegn ved hva jeg har gjordt for at dere skal ha flere poster. Dette er bare et slag under beltet og minner mere om slett tabloid journalistik og hadde kanskje ikke ventet det helt fra denne kanten. Men selvfølgelig ja, jeg som alle, har inspirasjoner og man kan som oftest mer eller mindre se hva folk er inspirert av. Dette med posteren er uheldig men jeg står inne for den fremdeles og har aldri hatt intensjon som sagt tidligere å byte ham.

    Mr Dawns, dette er bare usakelig og skaper generelt bare bad stemning ass. Post under egen navn neste gang eller hold kjeft. Ok?

  38. mr dawns
    February 28th, 2009 at 21:06

    why?

  39. mr dawns
    February 28th, 2009 at 21:18

    ØY Reyo! hørt om FF Beadmap: http://www.fontshop.com/features/fontmag/003/003_ff/

  40. Sartor
    February 28th, 2009 at 21:25

    No-Pattern: oj, det var stygge saker.

    Det store problemet blant mange designere er at de ønsker Ã¥ lage friske og nye ting. Det kontemperære er og blir en tom stilistisk sak og ikke minst sÃ¥ er fallhøyden sÃ¥ ulidelig stor for Ã¥ være i fare for Ã¥ kopiere andre (Dette er ganske synlig blant Oslo-folk. Jepp.). Grepene blir sÃ¥ svake siden det lener seg pÃ¥ estetikk snarere enn en personlig faglig overbevisning – et grunnleggende syn eller manifest om hvordan ting skal fungere for folk og hvordan det relaterer seg til det samtidige, historiske, politiske og kulturelle.

    Grafisk design bør være ekstremt personlig. En grafisk designer med en agenda er en designer som vil være original uansett om noen av arbeidene kan ligne andres.

  41. Sartor
    February 28th, 2009 at 21:29

    BTW: det menes generelt blant grafiske designere i innlegget over, ikke personene nevt i denne posten spesifikt. Men Oslo representerer bra må jeg si.

  42. Ravn
    February 28th, 2009 at 21:33

    Hehe dette er meningsløst – er det slik at om man har benyttet en liten pipip ett sted sÃ¥ kan man ikke bruke den samme et annet sted? Hmm da tror jeg i sÃ¥ tilfelle at mr kvamme tydelig har blitt inspirert av denne siden:

    http://www.ravn.no/

    Eller denne?
    http://www.ravendesign.ie/

    De har jo ravner begge steder – mÃ¥ jo være byting det.

    Jeg tror ogs̴ at Andres Ygre Wiigs nye brett har en ravn p̴ seg Рoj byte..

    I det minste blir jo dette en underholdende blogg og ikke minst får kjefta mer klikk.

    *Smask

  43. Anders Hergum
    March 1st, 2009 at 1:38

    Gisp a!

    Mvh,
    Anders Hergum

  44. Larsn
    March 1st, 2009 at 2:57

    Hadde vert spennende å hørt hva Martin Kvamme har si om dette.
    Slik jeg ser det er det langt fra byte, og det blir helt feil å beskylde dette for å være byte.
    Kjefta har også sagt undskyld for feilformulering, så hvorfor ikke legge den delen av diskusjonen på is?

  45. Kjeft a!
    March 1st, 2009 at 3:15

    Note to self;

    LOL

  46. Remi
    March 1st, 2009 at 13:35

    herreminhatt. Dette skapte mer furore enn jeg hadde trodd! Hadde sett likheten lenge før denne bloggen blogga om det, men samtidig er det jo noe som skjer hele tiden. Når det er sagt, syntes ikke fredriks arbeid er et bra eksempel på plagiat. Det har kanskje noen likheter, ja. Men det er jo ikke samma greia.
    Dette skjer så mye at det er bare tull at fredrik blir hengt ut på denne måten. Det finnes verre ting der ute.
    Som noen nevnte tidligere, så er både Fredda og Kvamme på toppen, og jeg syntes at folk kan bite tenna sammen litt.
    Designmiljøet i Norge er hjemsøkt av trender, og mange som gjør samme greia, trist.
    Men når det er sagt, er denne posten helt ufruktbar.

  47. Yokoaslak
    March 1st, 2009 at 14:20

    Går det virkelig an å tro at dette er en tilfeldighet?

  48. fredrik
    March 1st, 2009 at 15:36

    Aslak, du får sjekke ut hva jeg ellers gjør men jeg ser ikke vitsen med å murre over dette i en evighet. Jeg er ikke ute etter å henge ut folk (som visse her er..), føler dette er lite konstruktivt, men har det aldri falt deg inn at ting dere gjør/har gjordt har sett ut som noe annet som har blitt produsert tidligere?
    Jeg har mine inspirasjoner og det har det har aahelt klart dere, så om dere vil så er dere gjerne velkomne til å analysere arbeidene mine istykker.
    Men jeg skal ikke ha på meg at jeg har rippet off noen.
    Dette er siste jeg gidder å skrive om dette.

  49. didrik
    March 1st, 2009 at 16:05

    herregud. dette har blitt en farse. jeg synes denne posten var smÃ¥lig og unødvendig fra starten av. spesielt siden dette ble postet under kjeft a! hvem av oss er det som ikke har stjÃ¥let/hentet inspirasjon? om temaet skulle være inspirasjon vs plagiat er dette helt feil mÃ¥te Ã¥ angripe debatten pÃ¥ etter min mening. (slik posten opprinnelig var, vel og merke…) jeg har selv blitt anklaget for plagiat av en kunde (via en underleverandør) som forsÃ¥vidt var koko, men selvom det ikke er hold i det er det ikke noe moro.

    uansett så er dette en poster for en konsert vi sakker om! hvem bryr seg? hadde det vært en stor og kostbar profil eller noe i den duren hadde det vært noe annet. men hvem har ikke brukt fugler, sort bakgrunn og italic antikva med swashes?

    tenke jeg skulle prøve å holde dette til kammerset, men den gang ei.
    kjefta internbeef – you’d better beleive it!

  50. F
    March 1st, 2009 at 16:34

    enig at dette var unødvendig. smålig. I say poteto u say potato.

  51. kenken
    March 1st, 2009 at 22:09

    Kommentaren til Didrik sier alt. Håpløs post..

  52. siryessir
    March 1st, 2009 at 22:59

    Selv om det ble litt mye useriøst her så er en diskusjon om temaet for hvor grenser for kopi går bra syns jeg.

    Det er mye som ligner på hverandre, vi blir inspiraert av det vi ser, trender og vi har ofte samme verktøy for å lage arbeidene våre. Så det er vel uungåelig at noe kommer til å ligne på hverandre. Og om det er en tilfeldighet eller om det er bytet er det vel egentlig bare de som har laget det som vet.
    Og i dette tilfellet har vi jo fått svaret :)

  53. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 9:32

    Egentlig burde jo dette føre til en skikkelig bra post på Kjefta som tok for seg flere enn bare et slikt tilfelle. Det kunne vært interessant å se. For dette er jo faktisk noe som kunne vært et interessant tema å diskutere. Jeg skal se om jeg ikke kan finne en eller to som jeg kan sende inn.

  54. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 9:48

    … og om det skulle være noen som har noen eksempler på ting vi har gjort som ligner på andre ting (som Fredrik nevnte), er det selvfølgelig bare kult om dere sender inn det også. Dette kunne jo faktisk ha potensiale til å bli en interessant debatt.

  55. Martin Kvamme
    March 2nd, 2009 at 10:26

    Tro det eller ei, men responsen tatt i betraktning mÃ¥ jeg være den eneste i norge som ikke fÃ¥tt med meg dette, før nÃ¥. Har ikke sÃ¥ lyst til Ã¥ mene sÃ¥ mye om dette er tilfeldighet/kopi/inspirasjon, eller hvor mye/lite disse plakatene ligner siden jeg føler jeg sitter litt vel «oppi det». Men det jeg kan si er at jeg mener det mÃ¥ være lov Ã¥ bruke elementer (som fugl, enten det er ravn, krÃ¥ke eller kjøttmeis) skrifttyper og farger selv om andre har gjort dette før. Personlig synes ikke disse plakatene er sÃ¥ veldig like (selv om jeg ser en og to elementer som er de samme)… obs der mente jeg visst noe likevell:-)

    Tror også at Fredrik har gjort dette beste mening. Det er veldig kjipt å komme oppi en situasjon der en blir beskylt for slike ting. Har ikke noe i mot en diskusjon rundt temaet, men folk bør huske at det er lettere å slenge kommentarer når det ikke gjelder en selv. Spørsmålet er om det blir mindre morsomt å diskutere om en bruker «nøytrale» utenlandske eksempler. Skjønner intensjonen om å diskutere/ha en form for designkritikk om norske jobber. Personlig tåler jeg en kritisk kommentar eller to uten at jeg søker jobb som trikkefører, men ikke alle er like på de tingene der. Og det er viktig å være litt forsiktig (selv om jeg tror Fredrik tåler dette helt fint). Vi er ikke musikere heller som kan knuse en gitar eller en gullplate når det butter litt imot:-) Men, kanskje det er smart å bruke eksempler som er litt mer varig. Trenger nødvendigvis ikke være store ting som Posten profilen og Operaen, men gjerne CD-cover, bokomslag etc. En konsertplakat henger som regel bare en dag eller to i et mørkt smug, og det er ikke alltid en legger skjorta og sjelen i en slik jobb.

    Så for å være et bidrag til debatten gir jeg herved Kjeft a! mulighet til enhver tid å plukke en jobb jeg har gjort, og ta den opp til diskusjon. Så får jeg se om jeg er like tøff når kommentarene hagler inn:-)

  56. Reyo
    March 2nd, 2009 at 10:46

    Godt sagt Martin. Og fint du kommer med dine tanker. Forøvrig tror jeg dette temaer er noe vi burde følge opp slik som Aslak nevner. Og helst da med et litt mer refleketert innledning.

    Til mr. dawns: Takk for at du sier ifra, den fonten kjente jeg ikke til fra før.

  57. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 11:52

    Jeg begynner…

  58. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 11:54

    … ok. Jeg får starte da.

    [url=http://img294.imageshack.us/my.php?image=yokolandposter.jpg][img=http://img294.imageshack.us/img294/2170/yokolandposter.th.jpg][/url]

    [url=http://img518.imageshack.us/my.php?image=zappa.jpg][img=http://img518.imageshack.us/img518/8421/zappa.th.jpg][/url]

  59. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 11:57

    Ok. Det funket vist ikke. Poenget var altså ikke at kodene lignet på hverandre

  60. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 12:03

    Der funket det vist. tegningen på Zappa coveret er laget av Roger Price i 1982 (eller i hvertfall kom plata ut det året). Den første er laget av Yokoland i 2007. En real rip-off!

  61. Erland
    March 2nd, 2009 at 12:11

    Yokoaslak: De fleste kommentarer med linker, phpbb-koder og/eller html-koder i teksten må godkjennes manuelt for å unngå spamboter, derfor ble kommentaren din litt forsinket.

  62. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 12:17

    Skjønner. Dette med blogging er litt nytt for meg. Men er det ingen flere som vil følge opp? Dette kunne jo blitt veldig interessant.

  63. Martin Kvamme
    March 2nd, 2009 at 12:34

    Kan jo kanskje heller lage en uhøytidlig «spalte» på Kjeft a! der folk blir hengt ut? f.eks onsdags rip-off (halveis til helg) spalten? Hvor folk må tåle å bli klappet litt mot hårene? Etter hvert vil kanskje folk ta det som et komliment å få jobben sin slaktet for allmenheten? Neida:-)

    Men det er alltid interessant om folk skriver litt utfyllendeog konstruktivt om det ene eller det andre. Kanksje også om spesielle kundegrupper. Hvorfor er det så vanskelig å få gjennomslag for et kult bokomslag? Hvorfor ser all matembalasje ut som den inneholder minst 90% majones?

  64. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 12:58

    Skjønner ikke hvorfor dere skal ha dette til Ã¥ handle om drittslenging. Selvfølgelig kan man diskutere om denne posten var nødvendig eller ikke, eller om dette er en litt vel drøy rip-off eller ikke. Men poenget mÃ¥ jo være at dette er noe som skjer ofte … og jeg synes faktisk det er et interessant tema som burde kunne føre til en interessant diskusjon med en rekke interessante og relevante eksempler. Det er ikke alt for ofte at det er interessante diskusjoner pÃ¥ Kjefta (og i hvartfall ikke hvor sÃ¥ mange melder seg pÃ¥), men dette kunne jo virkelig vært interessant. Vi alle sammen sitter Ã¥ jobber pÃ¥ den samme programvaren, og kanskje dette fører med seg enkelte begrensninger? Samtidig er det jo et faktum at grafisk design, illustrasjon etc. er et veldig direkte kommunikasjonsform, hvor veldig mange kun jobber utifra om det er “kult”, “stilig” etc. Hvorfor tror dere at det er et marked for grafisk design “greatest hits”/”best of”-bøker. Det er jo fordi det er himla mange designere/illustratører/studenter som kjøper dem og kopierer sine forbilder. Kanskje burde man heller lære av metodene, feilene og prosessen som fører frem til et resultat, enn av det ferdige resultatet i seg selv.

  65. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 13:39

    Sjekk her alle sammen. Det er jo allerede en slik side for reklame.
    http://www.joelapompe.net

  66. Personally – and I can imagine many might disagree with me – I don’t think the posters are THAT similar. They make a use of similar elements, but the techniques and look have different approaches. The nice serif fonts are very much used at the moment. Crows are one of the most common birds and are a bird which lives in the Oslo parks. Black (or darkness) are used by many bands as a colour of preference. Here I would rather not look so much around and compare what’s out there and rather just… create. Do things without trying to think too much about who is doing what, but avoid plagiarism, which I don’t think this is the case.

    Speaking of plagiarism. I would encourage (Kjefta!) to make more examples like this. However, if you compare two works, then you have to make the title as neutral as possible. It’s specially interesting if you compare the Norwegian scene because it’s so small and yet there’s a lot happening.

    Open dialogue is good. It’s very good.

  67. dan
    March 2nd, 2009 at 15:54

    Both very different designs with similar subject matter. I don’t believe the latter designer made their work with the intention of ripping off the former. What this site SHOULD concentrate on are the blatant rip-offs of international work, which pop up in the norweigan advertising scene.

  68. dan
    March 2nd, 2009 at 16:10

    eg
    http://thenorwaymail.blogspot.com/2008/09/norwegian-mail-is-accused-of-logo.html

  69. siryessir
    March 2nd, 2009 at 17:12

    Det hadde vært en bra diskusjon, kansje sett litt på hvordan man bruker typografi også. Det er mye likt ute om dagen, store underlina bokstaver på hvit. Er det byting eller er det bare godt håndtverk?

  70. Nils E.
    March 2nd, 2009 at 18:52

    Jeg synes dette er en ganske tåpelig diskusjon, hvor vidt disse to plakatene ser ut som hverandre. Det er likheter, men det er ikke plagiat. Kanskje kan man si den siste plakaten er en forbedring?

    Jeg er enig i posten ovenfor om at det er mer interessant Ã¥ gÃ¥ bak Ã¥ se pÃ¥ motivasjon og prosess. Men det er samtidig viktig Ã¥ huske pÃ¥ at uansett hvor mye man lærer av andres metoder og analyserer deres prosesser sÃ¥ ender det til slutt opp som form. Yokoaslaks eksempel lengre opp er vel ikke et plagiat, snarere en slags hommage. Selv om Yokoland (tar han/de som eksempel siden han spurte om det) sikkert ikke har drevet med plagiat i andre jobber, ser man jo i deres arbeid tydlelige inpirasjonskilder, like løsninger, grep, stil og sprÃ¥k som minner om andre designere og illustratører. Det samme gjelder vel de fleste andre designere pÃ¥ dette forumet. Det betyr ikke at det er plagiat, men at det finns ulike trender som denne designeren synes er “stilige” og “kule”, pÃ¥ lik linje med noen som synes feks paint drips er tøfft. Og sÃ¥ gjør han arbeid som ligger i samme gata, men i huset nedenfor. Det betyr ogsÃ¥ at det er fÃ¥, om noen, unnt Ã¥ være orginal og eller nyskapende. Og synd er vel det, men det er tross alt et faktum, enn hvor trist evt uinteressant det faktumet er. Det meste er jo fine og forhÃ¥pentligvis dyktige variasjoner pÃ¥ allerede kjente tema.

    Jeg synes derfor det er fånyttes å forsøke liste opp plakater og flyere og plateomslag som er snarlike. Reklame-greier er det kanskje mer krutt i siden det er så mange penger involvert, men samtidig føler jeg rent personlig at det er trist og uinteressant lesning. Om Grafill har noen møte virksomhet kunne de kanskje tatt det opp der. For det er en kjent sak at folk lar seg inspirere, i all slags kulturproduksjon. Hvorfor ellers kommer det bølger med lignende musikk, litteratur, mote, design etc, hvorfor ellers finns det lokale scener og subkulturer. (Om man nå kan kalle det en subkultur å dekorere plakater med piler i 45 grader eller rådyr som noen nevnte, men de om det, det er jo på det nivået dette ligger.)

    Et kjapt ekstra poeng ang byting innen typografi. De fleste typografiske regler har utviklet seg naturlig fordi det ikke fantes noen regelbok, og reglene forandrer og utvikler seg fortsatt. Mao, noen begynte å kjøre tabs og ble bytet så grundig at det endte opp som en knapp på tastaturet. Og det er plass til flere knapper på tastaturet. Dette vet jo alle men kanskje det alikevel har en verdi å nevne i denne diskusjonen.

    Så for å avslutte, interessant med plagiat når det virkelig er snakk om plagiat, men da gjerne med en relevant tekst. I og for seg også interessant med en samtale eller utredning om hva plagiat innebærer, tror det skulle være oppklarende for alle.

  71. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 19:41

    Angående plakaten var det faktisk ingen homage, men en tilfeldighet. Ingen av oss viste om Zappa-coveret da vi gjorde denne serien med plakater. Så det var en tilfeldighet. Price gjorde dette 25 år før oss uten at vi var klar over det. Så sånn sett var det vell heller ikke plagiat. Jeg skal lete videre og se om jeg finner noe.

    Jeg skjønner egentlig ikke at så mange av dere klager over diskusjonen og mener at dette bare er snakk om drittslenging. Dette kunne jo faktisk ha munnet ut i en konstruktiv og interessant debatt. Jeg får nok blogge noen eksempler til så får vi se om folk er villig til å bidra.

  72. Anne Guro
    March 2nd, 2009 at 20:06

    Ja, kom med mer eksempler Aslak! jeg klarer ikke finne noen for øyeblikket. men dette er jo en spennende debatt!!
    Ofte tror jeg man lager ting intuitivt og i underbevisstheten ligger inspirasjon som man ikke helt vet hvor man har fått ifra. Dermed kan utfallet bli likt noe annet.
    PS. Ravner/kråker eller hva -det er jo meget populært. Jeg tenker mest på Børre Sæthres installasjoner i den forbindelse.

  73. Eirik
    March 2nd, 2009 at 20:27

    I en bransje hvor vi er jævlig flinke til slikke hverandre opp etter ryggen, er flere slike saker ønsket!

    Enig med Kvamme at Kjefta f.eks kan ha en “onsdags rip-off”.
    Drittslenging over en lav sko!

  74. Christian
    March 2nd, 2009 at 20:29

    Denne posten har blitt redigert i ettertid, det folk klager på er den originale posten. Det er ingen tvil om at dette er et kjempeinteressant og aktuelt tema, det er bare noen av oss som mener det kunne vært tatt opp på en annen/bedre måte.

  75. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 20:38

    Jeg får starte forsiktig da. For hvis jeg poster noe som en annen norsk designer har gjort her så kommer vell helvete til å være løs.

  76. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 20:57

    Nok et eksempel fra egen praksis. Et cover vi lagde i 2005, og en annonse som sto på trykk i Aftenposten et år senere. Her må det legges til at det sannsynligvis ikke var snakk om et plagiat, fordi de som har laget denne annonsen nok ikke har sett coveret. Men en morsom historie er det i hvertfall.

  77. Yokoaslak
    March 2nd, 2009 at 21:03

    Nok et eksempel. Denne gangen lenger tilbake i tid. Constantin Brancusis “Princess X” fra 1919 og Isamu Noguchis “Globular” fra 1928. NÃ¥ var det vel slik at Noguchi var inspirert ac Brancusi, og har gjort mye fint. SÃ¥ han fortjener vell en god del respekt, men et morsomt eksempel er det uansett.

  78. dan
    March 3rd, 2009 at 9:19

    Do not underestimate the power of subliminal imagery
    http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg
    ;)
    However I think it is healthier for a designer to research a wider field than their own specialism during the idea generation process. Lets avoid the ad awards books.

    Plagiarism is imitating someone’s work and presenting it as your own original work. But you cannot copyrite using ‘a bird’ or ‘a colour’ or ‘a serif font’. Someone once said (so as to make clear these are not my original words ;) “Great artists copy and make better”. Tarantino is a prime example of this.

  79. Yokoaslak
    March 3rd, 2009 at 16:59

    I’ve tried to put up some more examples, but doesn’t seem to work.

  80. internet
    March 3rd, 2009 at 16:59

    Jeg syntes synd på han som har laget den på høyre side. Det er forresten helt jævlig å jobbe som designer for alt er som regel laget.

  81. Reyo
    March 3rd, 2009 at 17:49

    Yokoaslak.

    Jeg fikset på kommentarene dine, håper det var greit.
    rettelse: Jeg fikset html slik at bildene kom opp.

  82. dan
    March 4th, 2009 at 9:30

    some amazing examples here too
    http://youthoughtwewouldntnotice.com

    You know what they say : “imitation is the sincerest form of flattery”!!! ;)

  83. dan
    March 4th, 2009 at 9:34

  84. Christian
    March 4th, 2009 at 9:45

    Copy is the best compliment!

    (Et par av de siste eksemplene der er jo en slags homage til orginalene da, og ikke ren biting)

  85. motorfucker
    March 4th, 2009 at 10:50

    kjære dere…
    for noen Ã¥r siden ble det i regi av grafill arrangert et møte/debatt hvor en rekke illustratører ble satt under lupen og anklaget for plagiering/kopiering ikke av hverandre men fra/av utenlandske illustratører det ble kraftige meningsutvekslinger men det endte uten noen konkret konklusjon og alle fortsatte egentlig som før ting ligner om det er tilfeldig eller ikke er vel ikke sÃ¥ farlig bare de som skal pÃ¥ mike patton ikke havner pÃ¥ en støtte konsert for pirat love da fungere liksom ikke det som er det vi alle driver med her – kommunikasjon

  86. Erland
    March 4th, 2009 at 10:54

    motorfucker: Trykk litt oftere på komma og punktum knappene a. Vanskelig å få med seg sammenhengen i kommentaren din.

    -

    Et drøyt eksempel på plagiat (orginal av grotesk til venstre, kopi av klæsmerket Franklin & Marshall til høyre):

  87. motorfucker
    March 4th, 2009 at 11:11

    tastauret er hærpa

  88. Christian
    March 4th, 2009 at 11:38

    haha

  89. Magnus Voll Mathiassen
    March 4th, 2009 at 12:15

    Se gjerne Experimental Jetset sin T-shirtism. Alt om hommage og ripping.

    http://www.experimentaljetset.nl/archive/t-shirtism.html

    Når det kommer til plagiat/inspirasjon så er jeg ikke spesielt hårfin på slike saker. De eneste gangene dette irriterer meg er når den andre parten har regelrett stjålet formspråk og idé og tjener seg gode penger på dette. Dvs at den årelange ekspertisen som er blitt opparbeidet, dette sterke grunnarbeidet som skiller champs fra chumps og originale stemmer fra, ja, de andre, føles bortkastet.

    En kollega i Sverige kaller slike designere for “dammsugardesignere”. Det skal sies at mye av det han har laget finnes i ulike varianter i Norge. Han resignerer ikke av den grunn…

  90. Magnus Voll Mathiassen
    March 4th, 2009 at 12:22

    Mente hårsår. Hårfin er jeg.

  91. spørsmål
    March 4th, 2009 at 13:56

    hvordan legger jeg inn et bilde?

  92. Erland
    March 4th, 2009 at 14:15

    Legg opp ren link, så må noen administratorer linke opp bilde med html. Dette for å unngå spamboter og annet internettkrøll.

  93. spørsmål
    March 4th, 2009 at 14:17

    Disse blomstene som er brukt pÃ¥ cden er kopiert rett fra boka… og da mener jeg lagt rett pÃ¥ scanneren og brukt direkte… dette er kopiering

  94. Bendik K
    March 4th, 2009 at 14:29

    Er klønete med internett, så jeg vet ikke om dette fungerer;

    Oppdaget den øverste serien av Olivier Schrauwen etter å ha laget serien under (som igjen er en parodi på en viss bok).

    Ingen påfallende likhet for øvrig, men var litt morsomt å se at min egen serie hadde et ekstra poeng, altså at han kommer til tops på bunnen av siden, som jeg selv ikke hadde tenkt over.

  95. Kna
    March 4th, 2009 at 15:51

    http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2008/01/ipod-comp.jpg

  96. Christian
    March 4th, 2009 at 16:42

    http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future

  97. Nils E.
    March 7th, 2009 at 21:04

    Jeg dobbelblogger (?) av grunner som er nevnt nedenfor, fra posten om Kleivans konkurranse-seier:

    Hei Reyo og takk for svar.

    Har ikke fått lest de følgende innleggene etter min post før nå. Skal ikke angripe Kjefta for å være noe dere ikke er, det blir feil. Av de postene du har linket til ovenfor så finnes det vel en del interessant. Problemet slik jeg ser det er at Kjefta er en blogg som er alt for generel til å skape et interessant forum for diskusjon. I mangel på en god design kritikk side kanskje Kjefta fyller et vakum, men jeg tror ikke dere fanger bredden i feltet, ikke mange nok i bransjen følger bloggen deres, og hele opplegget oppfordrer ikke til kritikk, kommentar-feltene fylles som regel av folk som synes det dere blogger er kule og fete saker, men det stopper der. Og design handler om mer enn å være kult. Bare se på denne tråden vi skriver under nå (egentlig et dårlig eksempel), det kunne utviklet seg til en ganske nødvendig samtale om design konkurranser, Aslak oppfordret eller provoserte iallefall til det, men det blir istedenfor nok en traurig gratulasjons runde. Etter en ukes tid havner gamle tråder så lang ned på listen at de ikke følges opp. Man kan vel også si at målgruppen til Kjefta strengt talt ikke bare er grafisk designere, og at det derfor er vanskelig å opprettholde et design-fagelig innhold blandt alt det andre som postes. Og Kjefta er vel fra deres side en inspirasjons blogg og kan ikke samtidig fungere som en design kritikk blogg, noe jeg ikke skal klandre deg for.

    Du snakker om tid og det kan jeg forstå, det jeg snakker om er en blogg hvor man kan legge inn poster selv. Men det er vel egentlig feil å henvende seg til dere for dette. Kanskje man burde henvende seg til Grafill for å få startet noe slikt, de har jo kapital og bør i mine øyne jobbe for hele fagfeltet og ikke bare de som er medlemmer. Men det kommer ikke til å skje, og det er i mine øyne noe fint med å jobbe utenfor Grafill og lignende.

    I og for seg gøy med blogger som kjefta men det finns jo 100 slike som opererer på samme eller et høyere nivå. Dere er norske men hvor viktig er det når brorparten dere blogger er fra utlandet? Det er så vidt jeg har forstått et par grafiske designere blandt dere, hvorfor ikke starte en egen blogg som tar for seg overnevnte problem? Det skulle også invitere til tanker og innlegg fra designere i Oslo og resten av landet som ikke er enig i at hunting lodge er kuleste sjappa i byen. Du forstår hva jeg mener. Det handler vel om hvilken intensjon dere har med bloggen. At det blir et par diskusjoner etter et par års drift er vel egentlig uungåelig (det hender jo at kommentator feltene på dagbladet.no også har interessante debatter). Så, som jeg sa, Kjefta er vel ikke et ideelt forum for kritikk og diskusjon for et fag som egentlig sårt behøver slikt. Er ikke så bevandret i blogg kritikk universet men har ikke hørt om lignende kritikk blogger fra de nærmeste nabolandene våre iallefall, hadde vært bra for alle som jobber med dette i Norge tror jeg.

    Og for Ã¥ svare pÃ¥ Staukkmos kommentar – hvorfor ikke diskutere konkurranser i lange drag? Hvem betaler for Ã¥ organisere konkurransene? Det kan ikke være verdt pengene Ã¥ ha Øyvind Blunk eller Pia Haraldsen som konferansier. Jeg tviler pÃ¥ at konkurransen bidrar med Ã¥ fÃ¥ folk til Ã¥ yte ekstra i hverdagen for at de da kanskje kan bli premiert av Visuelt. Jeg er egentlig skeptisk til funksjonen bak design konkurranser, det de bidrar med er en useriøs vurdering av hva som er godt hÃ¥ndverk eller fanger en tidsÃ¥nd fra en inhabil jurys synspunkt. Og det varierer sÃ¥ til de grader. Og nÃ¥ snakker jeg om Visuelt, Kleivan skiver fint om denne konkurransen han vant og den kanskje er av en mer seriøs art. Men hvorfor ikke ta opp disse temaene? Hvorfor kan man ikke gjøre saker litt mer seriøse, med litt mindre glam og med større faglig tyngde. Og Eirik, ingen har vel snakket om Ã¥ disse alt vi ikke har gjort selv, det skulle bli ganske uinteressant. Det interessante skulle være Ã¥ ha et forum for samtaler av en viss grad av faglig tynde i en bransje som alltid har hatt problemer med teori og faglighet.

  98. Ole
    March 11th, 2009 at 20:33

    haha, busted! Så jævlig FLAUT.no å tro at man kan komme unna med å rippe en av de mest sette posterne i fjor!