logo

Trykksaker /1

Da er det på tide med en ny fast spalte her på Kjeft A! Denne gangen vil vi presentere noen av våre favoritt trykksaker som vi har fått mulighet til å bla i den siste tiden. Det blir produsert utrolig mye bra trykksaker, men desverre er det meste vanskelig å få tak i her i Norge. Derfor føler vi det er vår plikt å sette fokus på godbitene, enten de er nye, klassikere eller bare gode tips fra bokhylla.

I første runde presenteres fem kataloger/bøker designet av sveitsere, svensker og nederlendere.


Tobias Frere-Jones Gerrit Noordzij Prize Exhibition
Gerrit Noordzij Prize ble startet av Type and Media klassen på The Royal Academy of Art i The Hague, Nederland i 1996. Tanken var å hedre personligheter som har satt sitt preg på skriftdesign og typografi i en internasjonal kontekst. Tidligere vinnere er Fred Smeijers, Erik Spiekermann og denne gangen var vinnerern Tobias Frere-Jones fra H&FJ. Boken er satt på en enkel 2-spalte grid og har flott bruk av farget papir, duotone foto og typografi eksempler fra Frere-Jones tidlige arbeider. Man får en god innføring i mange av de skriftsnitt Tobias har tegnet og boken er god å holde i. Innholdet og designet balanserer perfekt og skaper god dynamikk. Smart design som ikke blir påtrengende men leder leseren flott gjennom katalogen. Mer info og digge bilder her

Design: Type and Media Class, RCA The Hague. Typografi: Gotham Condensed og Poynter Oldstyle Text.

—————-

Wim Crouwel: Typographic Architectures Typographiques
Wim Crouvel burde være kjent for de fleste. Denne katalogen ble utgitt i forbindelse med en utstilling pÃ¥ Galerie Anatome, F7 i Paris 10. februar – 28. mars 2007. Katalogen er pÃ¥ engelsk og fransk og tar for seg Wim Crouwels arbeider opp gjennom Ã¥rene. Showcase av arbeidene er en stor del av katalogen, men det er ogsÃ¥ flere sider med tekst hvor 2×2 griden som er brukt gjennomgÃ¥ende kommer flott frem. En flott utstillingskatalog som først og fremst er verdt penga pga Wim Crouwels originale arbeider.

Design: Experimental Jetset. Typografi: Neue Helvetica (!)

—————-


Momentum 5th Biennal of Contemporary Art
Et av mine høydepunkter på årets Momentum var katalogen. Innbindingen er i en klasse for seg og så fort man løfter på den forstår man at det er gjort en grundig jobb med trykksaken. Til tross for den relativt store (først og fremst størreslen på ryggen) boken er den utrolig lett. Den ser ut som en 600 siders pocket bok, men er på (kun) 270. Dette er gjort ved å benytte papir med høy bulk. Et effektivt virkemiddel. Innsidene er satt med en stram 2-spalte grid og overlappende foto av kunstnere. Innholdet er en kronologisk presentasjon av kunstnerne på årets Momentum.

Design: Research and Development. Typografi: Brauer Neue

—————-


Die Schönsten Schweizer Bücher 2008
Die Schönsten Schweizer Bücher er sveitsernes Årets vakreste bøker. Sveits har en fantastisk designtradisjon og vet å eksperimentere med form og funksjon. Til tross for den lange tradisjonen hviler man ikke på sin egen suksess, men pusher faget videre. Katalogen er eksperimentell i sin layout og benytter seg av utradisjonelle grep som gjør at Die Schönsten Schweizer Bücher fremstår som svært moderne, men med en tydelig forankring i the Swiss Style. Katalogen er på 4 språk og benytter seg derfor av 4 spalter mer eller mindre gjennomgående. Bildene av vinnerarbeidende ser ut til å være rett fra scanner noe som fremhever det rå uttrykket.

Design: Laurenz Brunner. Typografi: Circular

—————-

Replica – Specimen
Å designe en font er svært tidkrevende. Med Norms presisjon er det utenkelig tidkrevende. De er kjent for å være kompromissløse i sin tilnærming og har en veldig klar visjon for hva de vil med hvert skriftsnitt. Replica er absolutt ikke noe unntak og i tillegg til å designe en veldig bra font har de også tatt seg tid til å publisere en fantastisk specimen. Den tradisjonelle specimen viser gjerne de forskjellige tegn i en font satt opp alfabetisk på en enkel grid i forskjellige størrelser. Her tar Norm det mange steg videre og viser i tillegg de matematiske koordinatene og den detaljerte grid bokstavene er tegnet på. Brosjyren gir et flott innblikk i en lang prosess som både fascinerer og inspirerer. Denne specimen er et must for alle typonerder.

Design: Norm. Typografi: Replica.

Postet av Reyo

[ 10C ] [ September 21, 2009 ] [ Design & Illustrasjon - Litteratur ]

  1. Levi
    September 21st, 2009 at 13:08

    fin post.
    var litt skeptisk til Die Schönsten Schweizer Bücher 2008 da jeg først bladde i den. men så tenkte jeg at det må jo være koplett umulig å gjøre noe mer hardcore enn både Norm og Laurent Benner har gjort med denne publikasjonen tidligere. så at Brunner løste den med humor var et smart trekk. very nice.

  2. Lars
    September 21st, 2009 at 14:52

    mye flott her. Die Schönsten Schweizer Bücher 2008 ser veldig kostelig ut. replica-specimenen er utrolig forseggjort, og med et sylskarpt trykk. og at den frere-jones katalogen er studentarbeid er jo også relativt sykt.

  3. Eirik
    September 21st, 2009 at 15:25

    Hva slags objektiv er brukt her?

  4. reyo
    September 21st, 2009 at 17:53

    Fine kommentarer. Skulle gjerne hatt noe mer norskt på slike poster fremover, så om noen ruger på godsakene evt. har designet noe feiende flott er vi veldig interresert.

    Objektivet er forresten canon 50mm 1.8: svinbillig.

  5. uglylogo
    September 21st, 2009 at 23:12

    Momentum 5th Biennal of Contemporary Art katalogen så veldig flott ut da, digger innbindinga og svart/hvitt. Veldig mye bra her, flott med ny fast spalte!

  6. Levi
    September 22nd, 2009 at 12:29

    det er ganske kul lesning og i Schweizer Bücher. en lengere samtale mellom juryen (Cornel Windlin, Linda Van Deursen, Lars Müller og Paul Neale!), hvor de diskuterer og smÃ¥krangler om meningen med konkurransen og kriteriene for utvelgelse. her kunne kanskje Visuelt lært noe? litt mer utdypene enn “lo-fi og fin” liksom.

  7. Hans Marius
    September 24th, 2009 at 14:55

    Skulle gjerne hatt råd til å oppdatere meg i bokhylla litt oftere. Bra dere gjør det litt for meg. Gleder meg til mer.

  8. bjarne
    October 1st, 2009 at 14:07

    (Cornel Windlin, Linda Van Deursen, Lars Müller og Paul Neale!)

    her er det vel ikke bare visuelt som har noe å lære? sånt nivå på grafisk design skal man se langt etter i norge.

  9. Lars
    October 1st, 2009 at 15:34

    Lars Müller er vel strengt tatt norsk (:-P), men ja, jeg ser poenget ditt.

  10. Levi
    October 2nd, 2009 at 10:16

    Nå var det ikke hvem som satt i panelet som var poenget mitt, det var et sidespor og en wowfaktor. Dokumentasjonen og åpenheten rundt prossessen var mitt poenget. Dette kunne kanskje vært med på å stille høyere krav til juryen, få bukt med noe av frustrasjonen i ettertid og skape en saklig debatt.
    Men hvorfor ikke, det inviteres vel én utlending vært år, og da kan det vel fint plukkes av lista ovenfor?