logo

Visuelt 08 – Dag 2: “Min faglige integritet”

Dette ble desverre en litt sein post, men vi er sÃ¥ unge, hippe og bizzi vettu (ehhm..), sÃ¥ vÃ¥re tanker om Visuelt 08’s siste dag kommer her.

_____________________________

Med endel større forventninger enn før Torsdagen, var det duket for nok en fantastisk dag på Vika Kino. Forventningene skyldes nok headlinerne som, noe som sannsynligvis var grunnen til at denne dagen ble utsolgt før Torsdagen. Vi retter derimot kritikk mot Grafill som nedprioriterte studenter ble pga den store pågangen, og flere studentene fikk derfor beskjed om at det var for fullt til at de kunne få plass på fredagens seminar. På en annen side er dette kanskje et tegn på at seminardagene er blitt høyere prioritert av bransjen enn noen gang tidligere, og det er selvfølgelig gledelig.

_____________________________

Dagens første Visuelt Screening gjorde et bra inntrykk, og teknikkene i animasjonsfilmene var mer varierte, noe som gav større uttelling. Et av vÃ¥re høydepunktene var de smÃ¥ snuttene med “Purple and Brown”, som er noe av det mest geniale fra Aardman Studios – kanskje best kjent som folka bak Wallace & Gromit.

Konseptet er uhyre enkelt, men er allikevel noe av det morsomste karakteroppsettet vi har sett på lenge.

_____________________________

Først ut av foredragsholderne var det London-baserte byrÃ¥et Airside. Foredragsholderene var Nat Hunter og Fred Deakin, og sistnevnte var en typisk engelsk skrue; underholdende, men pÃ¥ grensen til det banale. Dette var kanskje ikke det beste foredraget vi har vært vitne til, men pÃ¥ langt nÃ¥r heller det dÃ¥rligste. Rett og slett midt pÃ¥ treet – bÃ¥de nÃ¥r det gjaldt arbeidene som ble presentert, og filosofien bak prosjektene. De Ã¥pnet opp for en del spørsmÃ¥l om seg Airside og arbeidene deres underveis, men man fikk egentlig aldri noen fullverdige svar da det meste egentlig ble fleipet bort. Med tanke pÃ¥ at Airside gjør oppdrag for bÃ¥de kunder som Greenpeace og Coca-Cola sÃ¥ hadde vi hÃ¥pet at de kanskje ville ha litt mer reflekterte meninger om hvorfor de mixer slike motstridigheter, utover Ã¥ komme med konklusjonen om at en av de ansatte pÃ¥ studio drikker mye Cola, og derfor syntes ddet var en uproblemetisk klient Ã¥ jobbe for. Som sagt, midt pÃ¥ treet og generelt et helt okay foredrag, der kanskje animasjonssnuttene og LemonJelly innpakningen var de største høydepunktene.

_____________________________

Neste foredrag var det erverdige KesselsKramer fra Nederland som stod for. Det var grunnleggeren Erik Kessel himself som stod for presentasjonen, og han gjorde en høyst formidabel jobb.

KesselsKramer er hovedsaklig et reklamebyrå, viden kjent for deres åpne og kreative arbeider som på ingenmåte er steriotypisk for bransjen. Det var vel egentlig arbeidene til KesselsKramer som gjorde sitt til at dette ble et av dagens bedre innslag, og verdt å nevne, noe vi tror de fleste er enige i, er de selvironiske kampanjene de har gjort for Hans Brinker Budget Hotel, et nokså slitent hotell i Amsterdam.

Et prakt eksempel der god kommunikasjon virkelig hjelper til de grader, og de følger en genial oppskrift. Kesselskramer har en unik lekenhet i jobbene sine, og søker andre måter løse utfordringene på. De tar sjanser og lykkes perfekt med det. Et annet eksempel som er verdt å trekke frem er deres bok 2Kilo hvor pagineringen er satt sammen av gramvekten man har bladd seg gjennom i, og helt frem til de to kilo man har nådd ved siste side. For flere av oss var nok dette dagens beste foredrag.


Alle bilder fra det omtalte hotellet

_____________________________

Etter lunsjpausen var det egentlig Robert Bugatti fra MTV som skulle komme med et etterlengtet foredrag, men det ble desverre avlyst pga sykdom – noe Kjeft a!’s utsendte syndtes det var veldig synd. Det kunne vært veldig interessant Ã¥ hørt litt om den populære kanalens visuelle tankegang, og deres bruk av bÃ¥de interne- og eksterne designere. Kjeft a!-crewet tilhører jo ogsÃ¥ generasjonen som vokste opp med MTV.

Men nok furting. Som erstatning for MTV ble det vist den Oscarvinnende kortfilmen Peter og Ulven, en meget sterk anismasjonsfilm som selvsagt falt i smak. Utrolig sjarmerende uttrykk, og filmens animasjon er er basert på stopframes. Norske Storm Studios, som var ansvarlig for pre-production gikk, etter å ha vist filmen, grundig gjennom prosessen som må til for å spikre sammen et slikt prosjekt. Imponerende saker! Har du ikke fått sjansen til å se den, så er den absolutt å anbefale.



Noen klipp og litt snakk fra og om Peter og Ulven

_____________________________

Dagens andre Visuelt Screening bygde videre pÃ¥ første visning, men var noe tammere, og nok en gang med “Purple & Brown” som et av høydepunktene.


en samling med Purple & Brown snutter

_____________________________

Ingen som har fulgt med på designverden de siste årene kan ha unngått å legge merke til Non Format og deres arbeider. I år var Visuelt heldige å få tak i studioets ene halvdel; Nord-norske Kjell Ekhorn.

Non-Format har vært banebrytende på mange måter, og har vært publisert i omtrent hvert eneste magasin og bøker innen fagfeltet. Det interessante med dette foredraget var at Ekhorn plasserte alle arbeidene som ble presentert inn i et slags tabellsystem som viste den kreative friheten i jobbene, opp mot hvor mye penger studioet faktisk tjente på oppdraget. Non-Format er forsåvidt veldig basert på det visuelle, og det er jo noe de absolutt mestrer. Arbeidene som ble vist på fredag var jobber fra oppstarten av studioet, og helt opp til dagens prosjketer, som bl.a annet rebrandingen av Nike Football.

Foredraget ble av den typiske portfolio-visnings typen, og om man har lest boken de nylig ga ut sÃ¥ har man fÃ¥tt med seg det meste av hva som ble sagt, og presentert. Noe av det man ble mest nysgjerrig pÃ¥ var de jobbene som stod oppført som kun pengebaserte, men de viste de (selvfølgelig) ikke noe av, men innrømte at det ofte var ‘tjenester’ gjort opp mot gode klienter og venner.

_____________________________

PÃ¥ Visuelt 08’s siste foredrag var det duket for Adam Burke fra amerikanske Pixar Studios. Burke var en usedvanlig sympatisk og ydmyk amerikaner, og startet like greit med Ã¥ fortelle hvor takknemlig han var for den flotte oppvartingen han hadde fÃ¥tt under Visueltdagene, og hvor beæret han var over Ã¥ dele scene med de andre foredragsholderene. En flott gest, og en Ã¥penbart hyggelig gjest (…riktignok ikledd dagens fæleste skjorte), med andre ord.


Ratatouille trailer

Hovedfokuset i foredraget fra Pixar lÃ¥ mest rundt filmen Ratatouille, og vi fikk høre mye om prosessen og metoder de bruker nÃ¥r disse filmene blir til. Omtrent alle oppegÃ¥ende mennesker har vel idag har et slags forhold til Pixars filmer – og det var nettopp derfor det var morsomt Ã¥ kunne komme litt bak kulissene, og fÃ¥ se pÃ¥ hva som forgÃ¥r i et sÃ¥ massivt animasjonsstudio som Pixar faktisk er. Dette var nok et av de mest av de mest gjennomtenkte foredragene iløpet av Visuelt, og man fikk faktisk lære masse nytt. Tilogmed Chob, som har ekstremt liten interesse for animasjon, klarte Ã¥ holde interessen oppe gjennom hele foredraget.

_____________________________

Visuelt 08 var alt i alt et arrangement vi må si oss storfornøyde med, og resultatet etter todagers seminar var en inspirert og sliten gjeng. Men det var ikke slutt, fyll og prisutdeling gjensto. Selvsagt.

Postet av Kjeft a!

[ 1C ] [ April 28, 2008 ] [ Bilder & Reportasjer - Design & Illustrasjon - Happenings & Utgivelser ]

  1. uglylogo
    April 29th, 2008 at 2:04

    Kesselskramer våkna jeg av, Burke sovna jeg av. Men alt i alt en bra seminardag. (og en flott oppsummering da gutter!)